Om oss...

Vi är en samling människor som har valt att lysa upp tillvaron för andra genom att plocka fram konstiga mojänger som blinkar ur svarta lådor och hänga upp dessa på märkliga ställen för er förnöjelse. I denna anspråkslösa blogg ska vi försöka förmedla hur våra dagar och nätter kan te sig under Melodifestivalen 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 samt under Eurovision Song Contest 2013 och 2016. Nu utökar vi denna blogg att även omfatta 2019 års upplaga av Melodifestivalen! Kort sagt, hur har vi det när cirkusen kommer till stan? Vi ska försöka att hålla bloggen aktuell, men ber om överseende om vi inte hinner uppdatera den varje dag, vi kommer att ha en del annat att göra också. Hoppas ni finner detta underhållande och vi önskar er trevlig läsning! Varma hälsningar, Ljuscrewet Melodifestivalen 2018.

onsdag 9 februari 2011

Samtidgt i en mörk arena, inte så nära dig...


Dimmercity 2 förflyttas en aning.



"Burlapmannen" är tillbaka!
(se inlägg från förra året..)


Bullen i motljus....



Yadayadayada...


At work.


Blir ju bra det här!


I landskampen Danmark - USA står det för närvarande 5-1, 
vi håller er uppdaterade med aktuella resultat senare.


Inears galore...


Beltpack galore...

Proffs!


Timos fantastiska kvalitetsprodukt som driver hela gigget! :-)

LJUSCREW Mel 2011.

Ljusdesign:
Fredrik Jönsson

Assisterande LD:
Emma Landare

Ljusoperatörer:
Danne Persson
Timo Kauristo

Turnéljustekniker:
Peter Andersson
Daniel Ekstam
Lucas Lindholm
Martin Söderberg
Joel Papmehl
Peter Philblad
Calle Brattberg
Gustaf Tydén

LED Spec, MEL2011.

På LED sidan har vi följande:

Bakväggen Lighthouse R16
http://www.mediatecgroup.com/display/ar ... thouse-r16

Ringen är Flexi
http://www.mediatecgroup.com/display/ar ... lexiscreen

Golvet är Spider F30
http://www.mediatecgroup.com/display/ar ... pider-f-30

Allt detta körs på D3 media server. Som är en fantastisk media server där man jobbar mot musiken i en tidsaxel och kan animera det mesta till musiken. 
Som en vanlig musik sequencer.
http://d3.uva.co.uk

Crewet till detta är:
Bullen Lagerbielke, Operatör
Jocke Jardenäs, Crew Chef
Tobias Klint, Tekniker
Mattias Fröberg, Tekniker
Lasse Mossberg, Tekniker

Och allt kommer från Mediatec

Den mesta grafiken har gjorts av Peppe Tannemyr och Lennnart "Korven" Wåhlin
http://www.digigobos.com/

//Bullen

Loadout Luleå.


Starka killar i personalen.


Svart truss is da shit alltså..


Just det!


"Sladdbarnet", ja han gillar vitsar från Göteborg...


FOH, strax på väg söderut...


Mycket bra PA när man inte behöver mer än så här?

Göteborrrggg.....


De som har hand om den här har gått hem.....


"Trivselavdelningen" fördelar gracerna, bara att välja "rätt"?


Mycket viktig utrustning för scengänget, det har med 
överbliven konfetti att göra...
Huka er på första raden...

Truss/motoravdelningen har tråkigt...

Lite fakta om truss och motorer på resan....

Vi har 558m tross med oss som slås ihop med 772 trossprintar och lika många R-­‐clips.    
Detta lyfter vi med 117 motorer som tillsammans har 2297m kätting,    
skulle man få feeling så räcker detta till att linda drygt 8 varv runt Globen.    
Kättingen väger 3377kg och den sammanlagda vikten för motorer med kätting landar på 8170kg lika mycket som 23,3 kubikmeter vetekli, eller 40850st påsar med Arla kökets rivna ost.    
Det tar c:a 9,5 timmar att köra igenom all kätting i motorerna vilket skulle kunna motsvara en flygresa till den indiska staden Bangalore, om man skulle ha andra intressen än att köra motorer.    
9,5 är även siffran som SJ,s sammanlagda förseningar uppgick till under 2010 men då är enheten år och inte timmar.   
      
För att fästa trossen i motorerna har vi med oss lite mer än 200m sling eller ”lyftstropp” med en total lyftförmåga av c:a 435st Fiat Punto’s av 1994 års modell. Alternativt 4445st ljustekniker eller c:a 5000st ljudtekniker.   
      
   //Gustaf som saknar en portabel hobby!